Több mint 2 milliárdból újultak meg eddig városi utak

Sárospatakon az utóbbi 10 évben évente 2-300 járművel van több. Napjainkra az önkormányzati adatok alapján közel 3.000 gépjármű van nyilvántartásba véve, ez azt jelenti, hogy majd minden háztartásban 1,5 jármű van – ha statisztika szerint vizsgáljuk a kérdést. Árnyaltabb persze a helyzet, mert számos jármű teherautó vagy éppen cégek tulajdonát képezi, de alapjaiban mégis a pataki utakat koptatják ők is. Ők is, mert az áthaladó forgalom is a város útjain halad. Ez a nagymértékű terhelés és a 90-es években lezajlott gázberuházás során megvalósított hanyag (sávos) úthelyreállítás okozza mások mellett azt, hogy több út vagy utca is javításra, felújításra szorul. Miután a tavaszi időszak, (általában áprilisban indulnak be az aszfaltkeverő üzemek-szerk.) az útfelújítások kezdetét is jelenti, annak jártunk utána milyen állapotban vannak a pataki utak.

Fontos rögzíteni elsőként azt, hogy vannak állami és önkormányzati utak. Állami az, melyet a Magyar Közút Nonprofit Kft. felügyel és tart karban, az összes többi az önkormányzat tulajdonát és karbantartási kötelezettségét jelenti. Az elmúlt években, egészen pontosan 2018-ban a városon áthaladó főutat – körforgalomtól a Cigánd felé vezető városhatárig – felújította a Közút, és gyakran próbálják kordában tartani a Bodrog híd szerkezetét is. Ahogy helyben mondják: a híd legutóbbi felújításánál valami nem sikerülhetett teljesen jól, mert az aszfalt rendre felgyűrődik és kátyúk keletkeznek. Ennek hosszabb távú megoldását már számos alkalommal kérte írásban az önkormányzat az út kezelőjétől.

Jelmagyarázat: piros – önkormányzati útfelújítás, zöld: Magyar Közút útfelújítás, kék: önkormányzati járda felújítás.

Városi utak

A város által fenntartott utak helyzetéről elmondható, hogy kicsit szélmalomharc a helyzet. Rengeteg út van, a források meg korlátozottak. Egészen konkrétan hazai vagy uniós források városok belterületi úthálózatainak felújítására nem léteznek, így a városi költségvetés nyújt fedezetet az utak rendbetételére.

Egy út felújítása nem csak a szándéktól függ. Elsőként meg kell terveztetni egy út felújítását mérnök bevonásával, majd azt engedélyeztetni kell és persze forrást találni rá. A költségek évek óta emelkednek. Sárospatakon az lett a stratégia, hogy előre készülnek a tervek belátható időszakra és a források és az állapot ismeretében valósulnak meg a felújítások.

A Polgármesteri Hivatal statisztikai adatai szerint meghaladja a 2 milliárd forint értéket a 2010-től az útfelújításokra fordított összeg. Több mint 90 út vagy útszakasz és járda újulhatott meg saját városi költségvetési forrásból. A nagyságrend évről évre emelkedik, de az árak is a gazdasági változások miatt. Így 5-6 út vagy útszakasz újra aszfaltozása valósulhat meg Sárospatakon egy-egy évben. Voltak olyan területek, melyekhez 40-50 éve nem nyúlt hozzá senki és voltak olyan szakaszok, mint mondjuk a Kassai utca, ahol a felújítást megelőzően az alatta húzódó ivóvíz vezetéket is cserélni kellett. Ezek további költségnövelő tényezők és több még felújítás előtt álló út is hasonló helyzetben van: ha már új aszfaltot fog kapni, előtte ki kell cserélni a közműveket, nehogy rövid időn belül újra fel kelljen vágni a frissen terített aszfaltot.

Járdák

Számos járda felújítása is megtörtént az elmúlt években. Mindig nagy kérdés, hogy miként történjen ez. Nagyon szép lenne a térkövezés, ellenben az nagyon drága több száz méteren keresztül, így, azért, hogy minél több járdán lehessen tolni babakocsit vagy éppen csak kényelmesen sétálni, az aszfaltozással lehet a legtöbb felületet járhatóvá tenni. Jó hír azonban, hogy 2024-ben számos belvárosi területen mégis térkövezéssel lesznek megújítva a járdák, ugyanis az önkormányzatnak sikerült jó megállapodást kötnie a kivitelezővel.

Alaptalan volt

Az utóbbi évek legnagyobb, teljes városrészt érintő útépítése zajlott a Herceg Ferenc utcán. Itt a városvezető elődök rossz döntést hozva, rosszul oldották meg az akkori építést, az útnak nem volt alapja, aszfalt is csak néhány centi, így amikor egy turisztikai célú pályázat erre lehetőséget biztosított a város teljesen új utat építtetett. Kerékpársávval, új járdával kiegészítve ma már stabil alapokon nyugvó úton lehet a Herceg Ferenc utcán közlekedni. A 2020-ban megvalósult beruházásra a város a Kerékpárosbarát közlekedésfejlesztés programon belül bruttó 500 millió forintos támogatást nyert el, így valósulhatott meg a tartós megújítása a Herceg Ferenc utcának.

Parkolók

A cikk elején már jeleztük, hogy komoly helyben tartózkodó gépjárműforgalomnak van kitéve a város és az urbanizáció egyik mellékhatása az is, hogy sokan szeretnek minél közelebb megállni, parkolni mindenhez is. Ebből adódóan zsúfolt a belváros, gyakorlatilag vármegyei székhelyeken megszokott köröz­getésekre is gyakran szükség van, míg parkolóhelyet talál az autós. Valahol ezt jónak lehet mondani, hiszen van lehetősége az embereknek autóval közlekedni, azokat fenntartani, azonban azt is jelenti, hogy rendre új területek bevonására volt szükség az utóbbi években. Van egy szint, amitől többet azonban nem lehet kihozni, hiszen a Virágos Város címmel rendelkező Sárospatakon, nem szűnhetnek meg a gondos kezek által rendre kialakított virágágyások vagy parkosítások. A zöld felületek és parkolási helyek arányát egyensúlyban szükséges tartani, ezért például a József Attila utcán is gyeprácsok beépítésével növelték a parkolóhelyek számát. Jogos felvetése a lakosok egy részének a parkolási rendszer bevezetése is, de jelenleg ez nincs napirenden. Meg kell jegyezni, hogy kialakítására már korábban kért árajánlatot az önkormányzat, melyből kiderül, hogy nagyon hosszú megtérülési idő mellett, komoly üzemeltetési ráfordítással lenne csak lehetséges annak bevezetése.

Idei útfelújítások

Az elfogadott 2024-es költségvetés értelmében már megindultak a közbeszerzési eljárások, melyek az útfelújításokra vonatkoznak, számos esetben a kivitelezők kiválasztása is megtörtént már. A mostani szezonban az alábbi területek újulnak meg: Október 23. tér útburkolat felújítása, Kinizsi utca útburkolat felújítás  (Mikes – Déryné utcák közötti szakaszának), Névtelen utca (Márka ABC mögött) útburkolat felújítása, Dobó Ferenc utca útburkolat felújítása, Thököly utca útburkolat felújítása és az Árok utca járdafelújítása van az idei kivitelezések között. A beruházások összértéke megközelíti a 300 millió forintot.

Feltöltő

Fel