Ki ne bosszankodott volna az elmúlt években azon, hogy nem tudott dönteni. Nem tudta eldönteni, hogy melyik kátyúba hajtson bele, amikor Végardó irányába autózott. Most már nem kell nehéz döntéseket meghozni vezetés közben, elég csak vezetni a teljesen új szakaszon.
Sárospatak Város Önkormányzata sikeres pályázati forrásból teljesen újjáépítette a Herceg Ferenc utcát, talán egy keserű tényező van csak a dologban, hogy másfél hónapot csúszott a kivitelezés befejezése. Miért és pontosan mi valósult meg a pályázati programban? ezt kérdeztük Erdős Tamástól, az önkormányzati fejlesztésekért felelős INNOVO-PATAK Nonprofit Kft. ügyvezetőjétől.

Utat, az alapjaitól
Nagyon messze kell visszamenni a múltba, ha ennek a projektnek az előzményeit taglaljuk, hiszen 2017. június 12-én érkezett meg a pályázati támogatással kapcsolatos támogató okirat, de már ezt megelőzően közel nyolc hónappal korábban indult az előkészítő munka. Magát a pályázatot még 2016-ban nyújtotta be az önkormányzat. Fontos tudni, hogy míg korábban szükség volt részletes tervekre, ebben a költségvetési ciklusban az úgynevezett N+3 szabály szerint a projekt részét képezi a projekt előkészítés is. Hogy érthető legyen, nem volt feltétele a pályázat benyújtásának a kiviteli tervdokumentáció vagy az érvényes engedély „csak” a projektötlet. A részletes dokumentációkat és engedélyeket már a pályázat által támogatott időszak részeként kellett kidolgozni – mondta Erdős Tamás.
2016-ra még azért érdemes visszautalni, mert a pályázathoz viszont kötelező volt költségvetést benyújtani. Ha belegondolunk, hogy 2016-os számok alapján 2020-ban kell megvalósítani egy fejlesztést, akkor tudjuk jól, hogy az elmúlt években jelentős építőanyag áremelkedés, bér, munkabér, díjköltség, szállítási költség emelkedés történt. Ennek ellenére végül a műszaki tartalom kidolgozása olyan szintű lett, hogy sikerült kordában tartani a költségvetést. Azt is meg kell jegyezni, hogy a város a Kerékpárosbarát közlekedésfejlesztésre 500 millió forintos támogatást nyert el, de mivel ÁFA tartalomról is beszélünk önkormányzat esetében, ezért ez az összeg bruttó 500 milliót jelent.
A pályázat neve a Kerékpárosbarát Közlekedésfejlesztés, ami azt jelenti, hogy az elsődleges funkciója a projektnek, hogy a kerékpáros közlekedés feltételei javuljanak. Miután a fürdő látogatottsága folyamatosan növekszik és közel van a Tengerszem – ami már kerékpárral is elérhető – ezért logikus döntés volt az önkormányzattól, hogy a Herceg Ferenc utcát kapcsolja bele a kerékpáros vérkeringésbe. Talán elég lett volna, ha a meglévő igen rossz állapotú út mellé elhelyezünk két kerékpársávot is, de ennek igazi értelme nem lett volna. Új, 850 méteres kerékpárút egy járhatatlan autóút mellett. Ezért döntöttünk végül úgy, hogy az út felújítása mellett alakítunk ki kerékpársávot és biztonságos közlekedési lehetőséget a gyalogosoknak is.
Várva-várt hatósági engedélyek
A kivitelezés ideje, talán nem is volt hosszú időszak, sokkal inkább a szükséges engedélyek megszerzése – mondta az INNOVO-PATAK Nonprofit Kft. ügyvezetője. A 850 méteres útszakaszon három hatósági engedélyezési eljárást kellett lebonyolítani és még egy külön közműszolgáltatói engedélyezési folyamat is volt, ez az elektromos hálózat, közvilágítás, nagyfeszültségű hálózat áttelepítése, nyomvonalak korrekciója – közölte Erdős Tamás. Az út engedélyezése az egyik hatóság, az ő területük az út és a járda. A másik hatóság egy hídépítési engedélyezés folyamata, hiszen a hajdani kisvasúti híd meglévő felépítményének az átalakításával a gyalogos forgalmat, a járdát ezen a gyalogos hídon, korábbi kisvasúti hídon vezettük át. Ehhez kellett egy hídépítési engedélyezés. A harmadik engedély pedig a vízjogi létesítési engedély, ami a víz, szennyvíz, csapadékvíz, és elsősorban a csapadékvíz, hiszen a vízvezeték tekintetében a terület nem volt érintett, – majd érintett lett -, illetve szennyvíz esetében is némi korrekció kellett, de ez még akkor nem derült ki. Ez mind a kivitelezés során merült fel. Minden esetre a harmadik engedély a vízjogi létesítési engedély volt – mondta a részletekről Erdős Tamás. Ez egy igen bonyolult és hosszadalmas folyamat volt. Elsősorban mindezek miatt húzódott el az előkészítő időszak közel másfél évre, majd ezt követte egy rendkívül bonyolult és hosszú folyamat. Ezen kívül közel 210 napig vizsgálta a Közbeszerzési Hatóság a közbeszerzési kiírásunkat előzetesen, úgynevezett exante ellenőrzésnek vetette alá, ami azt jelenti, hogy amíg a Hatóságtól a törvényességi állásfoglalás meg nem érkezik, a közbeszerzési eljárás nem indítható el. Ez az eljárás, több mint tizennégy – esetenként egymásnak is ellentmondó – hiánypótlást követően 210 napig húzódott ahhoz, hogy munkaterületet tudjunk adni a kivitelezőnek.
Építés, meglepetésekkel
Mire minden irat a kezünkben volt, 2020. január 26-át írtunk, ekkor adtuk át a munkaterületet a kivitelezőnek.
A kivitelezés előtt lakossági fórumokat tartottunk az ütemezésről és minden részletről, ekkor fel is vetették a kérdést, hogy miért nyáron, a turisztikai szezonban kell utat építeni – mondta Erdős Tamás. Erre csak egy válasz van, amit csak tudomásul lehet venni, az Európai Uniós pályázatok nem vesznek figyelembe turisztikai szezont vagy bármi mást, egyszerűen van egy határidő, ameddig el kell készülnie a munkáknak.
Egyébként a terveink szerint a teljes kivitelezés a turisztikai szezonban befejeződhetett volna, ha nem jön közbe a Medárd, amit most az élet is igazolt, hogy van alapja a népi hiedelemnek, hiszen közel negyven napig szinte megszakítás nélkül és időnként rendkívüli mennyiségben hullott a csapadék. Az esőn kívül a bontási munkálatok során pedig kiderült, hogy rengeteg olyan vezeték ment át a területen, melyek egész egyszerűen nem szerepeltek semmilyen közműtérképen, de olyan is volt, hogy méterekkel odébb került elő egy egyébként jelzett vezeték. A törvényes eljárás ilyenkor az, hogy a bontás során bárki bármilyen idegen vezetéket, vagy ismert vezetéket talál, akkor azonnal meg kell állítani a kivitelezési munkát, szakfelügyeletet megrendelni pénzért. A szakfelügyelet nem azonnal van, várni kell rá – tette hozzá Erdős Tamás.
A korábban említett Medárd okozta esőzések pedig számos alkalommal teljes újrabontást és újraépítést eredményeztek, ugyanis a sok esőtől megdőltek a szegélyek, megdőltek a támfalak. Aki ismeri azt a területet, ismeri az ottani agyagtalajt, ahol nem szikkad el a víz, hanem áll, egy eső 3-4 nap leállást eredményezett, nem lehetett folytatni a munkát.
Így jutottunk el oda, hogy az esős időszakot követően a kivitelezővel az önkormányzat a külső okok miatt módosította a szerződést és végül augusztus végén megkezdtük a műszaki átadást, majd szeptemberben le is zártuk. A legfontosabb az eredmény, hogy a korábbi út minőségétől sokkal komolyabb munkával és sokkal komolyabb műszaki paraméterekkel megépített út egészen sokáig ki fog tartani. Ahogy látjuk, a Végardón élők, illetve a fürdőhöz érkezők egyre szélesebb mosollyal és egyre nagyobb megelégedéssel használják ezt az utat – összegzett Erdős Tamás, ügyvezető.
Hosszú út, hosszú idő
Jó munkához idő kell – talán ezt mondhatnánk viccesen, de jól érzékelhető Erdős Tamás mondataiból is, hogy sajnos nem minden rajtunk múlik – közölte Aros János. Ha rajtunk múlt volna, már 2017-ben neki láttunk volna a munkálatoknak. A nehézségek ellenére azonban ma is jó döntésnek tartom azt, hogy belevágtunk ebbe a fejlesztésbe is – szögezte le Sárospatak polgármestere. Egy olyan utcáról van ugyanis szó, amit vélhetően jószándékkal építettek meg elődeink, de a pénz vagy a tudás hiánya miatt szó szerint minden alapot nélkülözött a Herceg Ferenc utca. Az ottani agyagos talajra egészen egyszerűen ráhúzták az aszfaltréteget, melyet most a bontáskor láthattunk is, hogy néhol csak 6-7 centiméteres volt. Nem csoda, hogy pár év után már folyamatosan kátyúzni kellett. Az elmúlt években – visszanézve a kimutatásokat – csak a Herceg Ferenc utcára közel 3 millió forintot költöttünk minden évben, hogy járható legyen.
Bárki, aki arra közlekedett láthatta, hogy nem autópálya készült a Kommunális Szervezet közreműködésével, csupán a járművek tengelytörését akadályozták meg. Azon a szakaszon, ahol évente 150 ezer látogató közelíti meg Végardó Fürdőt és természetesen napi szinten szenvedtek a rossz útminőség miatt az ott élők is. Nagy köszönet illeti meg őket is, hogy ilyen türelmesek voltak – mondta Aros János.
Most arra törekedtünk, hogy hosszú távra megoldás szülessen, ezért miután felbontották a régi aszfaltozott szakaszt, több mint hetven centiméternyi földet termeltek ki, szabványos kavicsozott alap készült, szegélykövek, támasztások biztosítják mostantól az út biztos alapját. Örömteli, hogy a gyalogosok és a kerékpárosok számára is sikerült kialakítani a biztonságos közlekedés feltételeit, ez a 850 méter nagyon fontos szakasza a városnak. A beruházás részeként már itt is új lámpatestek kerültek kihelyezésre, készítettünk járdákat is és a gyalogosok biztonsága érdekében lassítókat is.
Ezeken kívül a fürdő parkolója is egyirányú forgalmú lett, ezzel nem csak jobb parkolási körülményeket lehetett biztosítani, de kevesebb fennakadás is lesz a parkolás során – mondta Aros János. Ezért is kérek mindenkit, hogy figyelmesen, ne megszokásból vezessen ezen a szakaszon.
Sárospatak polgármestere azt is elmondta, hogy miután a Herceg Ferenc utca újjáépítése megtörtént, október második felében elkezdődött a Borsi utca felújítása is. Itt a szennyvízberuházás miatt volt munkaterület az utca, de ahogy korábban jelezte az önkormányzat, nem csak a felvágott sávokat javítják ki, hanem a teljes útszakasz új aszfaltburkolatot kap. Ezzel az aszfaltozással azonban mindenképpen meg akartuk várni, hogy készüljön el a Herceg Ferenc utca, mert különben Végardó mindkét nagy forgalmú útját elzárták volna a munkagépek. A Borsi utcai kivitelezés november elején elkészül, így még erre a néhány napra is kérem a patakiak türelmét és megértését – mondta Aros János.
Miért van a fürdő előtt lassító?
A régi rossz úton is sokan bátran közlekedtek, átlépve a sebességhatárt, várhatóan az új aszfalton is jelentős lett volna a gyorshajtás. Miután főleg a nyári szezonban, de az őszi, téli szezonban is igen jelentős gyalogos forgalom kel át a Herceg Ferenc utcán, másrészt a kerékpárforgalmat most már szabályozott keretek között az út két szélén lévő kerékpársáv veszi fel, rendkívüli balesetveszélyt jelentett volna a gyorshajtás. Tudható, hogy táblákkal nem lehet lassításra kényszeríteni az autósokat, ezért épült meg a 4-5 cm-es úgynevezett K-szegély, ami az autósok számára nagy sebességnél komoly akadályt és komoly veszélyt jelent. Egyetlen dolgot lehet vele tenni, lelassítani és óvatosan átkelni.