„Mérés és értékelés a vizuális kultúra tanításában” címmel 2015. november 16-án szakterületi tudományos konferencia volt az Eszterházy Károly Főiskola Comenius Karán

A vizuális nevelésre célzott tantárgy öndefiniálási időszaka az 1990-es évek végére lezajlott: az 1997-es NAT hatására a „rajz” tantárgy „vizuális kultúrává” változott. A rajztanárok, tanítók általában úgy vélik, hogy a tantárgy akkor kialakított szaktartalma ma is megállja a helyét, mert korszerű és tudományosan megalapozott, illetve mert jól megalkotott struktúrája alapján folyamatosan korszerűsödni képes.

A módszertani fejlesztések azonban természetesen szüntelenül zajlanak. Közülük az egyik legfontosabb a tanulók vizuális alkotó és elemző tevékenységeinek, ismereteinek értékelése és mérése.

Erre a témára építette a Comenius Kar a az EKF Magyar Tudomány Ünnepe rendezvénysorozatában szereplő konferenciáját.

A konferencia meghívott előadói között nagyelőadással Prof. Dr. Kárpáti Andrea szerepelt. Témája korábbi olyan kutatásaira épült, mint pl. a Szegedi Egyetem „Diagnosztikus mérések fejlesztése” c. projekt keretében a vizuális képességekre vonatkozóan az ő vezetésével 2009-11. között zajlott le. A professzorasszony a mérés és értékelés tárgyköréhez kötődően egy európai vizuális műveltségkutató csoport tevékenységébe vezette be a résztvevőket (European Network of Visual Literacy – EnViL). Hallgatóságát magával ragadva bemutatott egy olyan, nemzetközi szinten is érvényes képességrendszert, amely a tantervfejlesztésben, vizsgáztatásban alkalmazható.

Ugyancsak a szegedi kutatás részese volt Simon Tünde, akit az ott végzett munkájára építve a köznapi-tudományos vizuális kommunikációs alkotások értékelési módjait tárgyalta. Színvonalas előadásában tudományos hivatkozásokkal támasztotta alá kifejtéseit, biztatva a résztvevőket a mérési eljárásokba történő bekapcsolódásra.

Zombori Béla az Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny rajz- és vizuális kultúra tantárgyi pályaműveinek értékelési rendszerét tárta elénk. A Kaptár gyűjteményi vezetőjeként a Kar Díszterme előtti térben bemutatott egy kiállítási anyagot is. A válogatást az OKTV nyertes alkotásaiból a Fény Nemzetközi Évéhez kapcsolódóan hozta létre. A kiállítás a következő 2-3 hétben látogatható a Comenius Karon.

A meghívott előadókat a saját értékelési gyakorlatot vagy megtapasztalt értékelési problémahelyzetet bemutató kiselőadások követték:

Józsáné Éltető Katalin (Gyengénlátók Általános Iskolája EGYMI és Kollégiuma): Fejlesztő értékelés – minősítő értékelés nélkül

Jaskó Beatrix (Sárospataki II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola): Értékelni kell, de irányítani???

Kádárné Szepesi Ibolya (Dunaújvárosi Arany János Általános Iskola): Általános iskolai értékelési formák gyakorlata

Dr. Mátyás Ferencné Hrk Mária (Eszterházy Károly Főiskola Gyakorló Általános, Közép- Alapfokú Művészeti Iskola és Pedagógiai Intézet, Eger): Festészet tanszakos növendékek alkotásainak értékelése

Egerszeginé Balla Aranka (Háry László Általános Iskola Kajárpéci Tagiskolája): A vizuális kultúra oktatási nehézségei összevont osztályokban integráló iskolában

Bárány Attila (Tiszavasvári Általános Iskola): Hátrányos helyzetű alsó tagozatos tanulók integrált környezetben megvalósuló mérése és értékelése a vizuális kultúra tanításában

Köszönjük a részvételt, köszönjük az értékes szakmai napot!

 

A rendezvény az EKFCK, a Sárospataki II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és a Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete közös szervezésében valósult meg.

Hír: Dr. Sándor Zsuzsa

Fotó: Sasi Gábor

Feltöltő

Fel