2024.05.23. 16:30 - 17:30
Egyetemi székfoglaló előadás (THE) – F. Orosz Sára

Életmű a társadalmi változások kontextusában

Az 1980-as évek végén a hazai iparművész képzést akkoriban egyedül képviselő Magyar Iparművészeti Egyetem hallgatója voltam. 15-szörös túljelentkezés volt az intézményben, de pedagógus szüleim bizonytalannak látták egy művész jövőjét, ezért már az előfelvételi időszakában állást kellett vállalnom gyári munkásként a hódmezővásárhelyi Alföldi Porcelángyárban. Itt, a híres szegedi Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakközépiskolában szerzett felkészültségem miatt azonnal a Fejlesztési Osztályra kerültem, így a nagyipari gyártás olyan technikai részleteivel ismerkedhettem meg, melyekre nem lett volna mód a felsőfokú művészeti képzés során. A gyár ösztöndíjasa voltam, melynek keretében minden szemeszterben kaptam 7000,-Ft-ot, ami a korra jellemző fizetések függvényében komoly léptékű támogatásnak számított. A diplomaszerzés után azonban a gyári művészi tervezés víziója hamarosan szertefoszlani látszott. Megtörtént a rendszerváltás és ezzel óriási átalakulás kezdődött a társadalom szinte minden szegmensében, a hazai ipart sem kímélve. Másképp kellett tehát utat keresni, például a kisszériás, egyedi tárgyak előállításával, melyek alkalmasak voltak arra, hogy a műkereskedelembe kerüljenek.
Utolsó pillanatait élve, de még létezett az 1948-ban alapított Képcsarnok Vállalat, ami bár 1952-ben a Magyar Művészeti Alap ernyője alá került, de így is, egészen 1993-as széthullásáig és hatalmas vagyonának nyomtalan eltűnéséig, hegemóniát élvezett a kortárs képzőművészet piacán. Az országban minden egyes megyeszékhelyen, a fővárosban pedig több helyen is működtek nívós tartalmakat kínáló galériái, Kiadóvállalata és számos ingatlanja – műtermek, műteremlakások, művésztelepek és üdülők – melyek különböző jellegű alkotási és kikapcsolódási lehetőségekhez segítették a művészeket, elsősorban a képzőművészeket.

Fiatal, friss diplomás művészként az egyetlen lehetőségnek az kínálkozott, hogy erőt és anyagiakat nem kímélve, önálló kerámiaműhelyt hozzak létre, olyat, ami képes modellezni a gyári termékalakítás folyamatát.
1990-et írtunk.

Figyelemre méltó, ahogyan a társadalmi változások hatnak az értelmiségi területekre, melyek közül az iparművészet talán a legkevésbé ismert az elemzők előtt. Előadásomban saját életművemet – iparművészet-gyakorlat diszciplínában – idézem be, hogy illusztrálja az utat, ahol a kommunista diktatúra többségében közömbös hozzáállásától eljutunk napjaink művészeti jelenségeinek megfigyeléséig. Művészetelméleti kutatásaimat nagyban segíti gyakorlati tevékenységem, melyben a honi kortárs kerámiaművészet élvonalának képviseletében, egyedi aspektusból vizsgálódom.

Dr. habil. F. Orosz Sára DLA, PhD.
egyetemi docens (THE)
kerámikus művész, művészetelméleti kutató, művészeti író, az MMA Művészetelméleti Tagozatának köztestületi tagja

Feltöltő

Fel