Ritmushangszerek készültek a baba-mama klub júliusi foglalkozásán

Csütörtök délelőtt tartotta a Művelődés Háza és Könyvtára baba-mama klubja júliusi összejövetelét a könyvtárban. Anyukák, babucik testvérekkel, nagyikkal érkeztek a foglalkozásra. Témánk ezúttal a ritmus, ritmushangszerek fontossága a babakorban volt. Amelyet logopédiai szempontból Egyed Tibornéval Zsuzsával jártunk körül a szép nyári délelőtt folyamán.

Vendégünk egy kis ismertetéssel kezdte a foglalkozást, amelyben összefoglalta a hangok és a ritmus fontosságát.
Életünk alapja a ritmus. Meghatározza napjainkat, életünket, fejlődésünket. Ritmusa van a járásnak, a lélegzésnek a beszédnek, de még az alvásnak is. Életünk másik fontos ritmusa a légzés, mely a születés pillanatától kezdve van jelen életünkben. A kisgyerek élete a továbbiakban is tele van a ritmus számos jelenségével, a szopástól kezdve a tapsolásig, a mozgástól a napirendig. A ritmus egész emberi létezésünk fontos eleme marad később is. A ritmus testünk mozgásainak időbeliségét jeleníti meg. Ami mozgással van összefüggésben, annak nagy valószínűséggel ritmusa is van. Még a természetben is így van: az eső, a szél, a tenger mozgása, a nap vagy a hold járása, az évszakok váltakozása is ritmussal rendelkezik. Mozgással jár az írás és az olvasás is, tehát ritmusa van, ha jól akarjuk csinálni, akkor ritmusra van szükségünk. A hangok, szótagok, szavak hosszúsága sajátosan ritmizálja a nyelvet. Éppen ezért a nyelv olyan, mint a zene: ritmusa, dallama van. Mindehhez pedig kitartó figyelemre van szükség. A ritmus tehát olyan lendítő, előre vivő erő, ami a teljesítményt is serkenti, így az önbizalmat is nagymértékben erősíti.

Szó volt a mindennapos mondókázás fontosságáról. A zene és a mondókák fejlesztő hatásáról. A ringatás és a ritmus kapcsolatáról, ezek nyugtató hatásáról. Zsuzsa hozott nekünk egy pár csörgő, zörgő, zenélő babajátékot és el is mondta azoknak jótékony hatásait. Babáknak való hangszerekről is hallhattunk, sőt pici triangulumot, cintányért, csörgődobot és sokféle csörgőt is hozott nekünk. De akár a konyhai eszközöket is adhatunk a babák kezébe, műanyag tányért, poharat is, amelyekkel kedvére “zenélhet” ami által észrevétlenül játékosan fejleszthetjük ritmusérzékét. A beszédfejlődés szakaszairól is szó volt. Mire kell figyelni, mik az árulkodó jelek ha esetleg szakemberhez kell fordulni.

A rövid bevezető után a mamák a babákkal együtt elkészítettek egy csörgőt és egy dobocskát ütővel. Nagyon tetszett a mamáknak és a babáknak a közös tevékenykedés. A kicsik lelkesen segédkeztek, töltötték a flakonokat pisztácia héjjal, ragasztottak. Majd nagy örömmel ki is próbálták a kész „hangszereket”.

Természetesen a közös játék, ismerkedés, barátkozás sem maradt el. Az anyukáknak egyéni logopédiai tanácsadásra is volt lehetősége. Köszönjük szépen vendégünknek, hogy eljött hozzánk! Sok hasznos információt hallhattunk és az együtt munkálkodás is nagyszerű volt. A babák és anyukák örömmel vitték haza a foglalkozáson készült hangszereket.

Találkozunk augusztusban!

Noszályné Bodnár Ágnes beszámolója

Feltöltő

Fel