A Végardói Nyugdíjas Klub is Kassán kirándult

A június végi vasárnapon sokunk régi vágya teljesült, amikor egy napos kirándulás keretében autóbusszal a Felvidék legszebb városába, Kassára utaztunk. Az idegen- vezetőnk Halász Magdolna,ny.könyvtárigazgató,az Olvasókör elnöke volt, aki remekül ismeri Szlovákia magyar emlékeit .Először Borsiban kerestük fel II. Rákóczi Ferenc születési helyét.A szülőszobában meghallgattuk a fejedelem egyik imáját,majd Zrínyi Ilona,fiához írt búcsúlevelét,majd megérkeztünk a gazdag történelemmel és kimagasló kultúrával rendelkező Kassára. A Felvidék legszebb gótikus Szent Erzsébet Dómja értékeit helyi idegenvezető mutatta be. Megcsodáltuk a régi szépségében tündöklő,különleges főoltár értékeit ,a csodálatos mellékoltárokat,a szobrokat a díszes ablakokat,a fejedelem életútját ábrázoló értékes freskót.Az altemplomban fejet hajtottunk az 1906-ban hazahozott nagy fejedelem, és édesanyja Zrínyi Ilona,valamint a bujdosótársaik hamvai előtt.Ezután a Rodostói házat kerestük fel,ahol a hazahozatal ünnepélyét felelevenítő eredeti dokumentumok mellett Mikes Kelemen,íródeák szobája mennyezetét díszítő alkotást néztük meg ,majd II.Rákóczi Ferenc fejedelem ebédlője eredeti berendezésében,páratlan értékeiben is gyönyörködhettünk.

A belvárosi sétánk során láthattuk az Orbán-tornyot,megálltunk a zenélő szökőkútnál,megcsodáltuk a Nagyszínház különleges épületét . Megnéztük a Koldus házát, a bejárat fölött délcegen álldogáló,kalapjával köszönő koldus szobrával , aki a legenda szerint annyit koldult, hogy meggazdagodott és házat vehetett a város főutcájában. Láthattuk a Főtéren az Immaculate szobrot, a régmúltban az elítéltek lefejezése színhelye volt. Elsétáltunk a Börtönhöz, jelenleg múzeum. Felkerestük Márai Sándor, a kiváló író különleges szobrát,sokan leültünk a vele szemben lévő székbe,hogy „társaloghassunk vele.”

Kora este kellemesen fáradtan, élményekben gazdagon értünk haza Sárospatakra. Nagy tisztelettel megköszönjük a Aros János, polgármester úr támogatását és hálásan köszönjük Halász Magdolna kedves,színvonalas kalauzolását.