Baba angol – Ovi angol a baba-mama klubban

Vidám gyermekhangok töltötték be a könyvtár emeleti gyermek-részlegét ma délelőtt. Baba –mama klubunk februári összejövetelén a korai nyelvtanulás előnyeiről beszélgettünk vendégünkkel Szabó-Kiss Melinda óvodapedagógussal.

Manapság kevés olyan ember van, aki valamilyen formában ne találkozott volna ezzel a témával. Mint mindennek, a korai nyelvtanulásnak is vannak előnyei és hátrányai. Nem csoda tehát, ha a szülőknek is fejtörést okoz, hogy vajon mikor tesznek jót csemetéjükkel? Ha minél korábban elkezdik egy másik nyelv rejtelmeibe bevezetni őket, vagy ráérnek az iskolában megtanulni. Sok szülő támogatja, legalább ugyanannyian ellenzik és vannak akik tartózkodnak, mivel úgy érzik nem tudnak eleget a témáról. A csecsemőkor és a kisgyermekkor természetes állapota a nyugalom, a biztonság, a zavartalan szemlélődés és az önfeledt játék. Viszont a babák nagyon fogékonyak mindenre, hiszen gondoljunk csak bele életük első évében is mennyi területen fejlődnek egyszerre. Ha természetessé és számukra játékká tudjuk varázsolni az idegen nyelvvel való ismerkedést, azzal behozhatatlan előnyre tehetnek szert ezen a téren.

A kisgyermekkori nyelvelsajátítás az anyanyelv elsajátításához hasonló módon történik. A nyelvtani szabályokat a magyar nyelvhez hasonlóan, az idegen nyelven sem tudatosan, hanem érzésből használja a gyerek. A kiejtés pontos utánzása 0-7 éves korig még játék csupán, ez így természetes. Hasznos minél előbb elkezdeni a gyermek fülét hozzászoktatni az idegen nyelv hallgatásához. A kisgyermekeknél ez nem tudatos tanulás, hasonló az anyanyelv elsajátításához, spontán motiváció és érdeklődés jellemzi. Kicsi korban még görcs és szorongás nélküli a nyelvtanulás. A gyerekek számára nem gond, ha meg kell szólalni idegen nyelven, a hiányosságokat pedig mimikával és gesztusokkal pótolják. A könnyedség és a játékosság megőrzésével jó alapot adhatunk a gyerekeknek a későbbi nyelvtanuláshoz.

Melinda sok hasznos és fontos információt osztott meg velünk a témával kapcsolatban. Elhozta szemléltetésképpen azokat a képeket, bábokat, és segédeszközöket, amelyeket az oviangol foglalkozások során használnak a gyerekekkel. Megtudtuk vendégünktől, hogyan zajlik egy angol nyelvű foglalkozás az oviban. Énekelgetnek, játszanak, verseket, mondókákat és szavakat tanulnak. Fontos, hogy mindez ebben az életkorban valamilyen játékos formában történjen. A gyerekek ezáltal felszabadultan használják a nyelvet, folyamatosan sikerélményük van. Ez a stressz mentes tanulás és nyelvhasználat áttevődik majd a későbbi tudatos nyelvtanulásra is.

Az anyukák érdeklődőek voltak a téma iránt. Beszélgettünk a többnyelvű családokról, ahol a gyermekek kettő, de nem ritkán három nyelven is beszélnek szüleikkel. Több kérdésre is választ kaptak a mamák a helybeli oviangol lehetőségeivel kapcsolatban. Tapasztalatokat is hallhattunk olyan anyukától, aki csecsemő korától fogva ismerkedett babájával az angol nyelvvel. Ennek előnyeiről és hátrányairól is hallhattunk.

Amíg az anyukák elmélyültek a téma rejtelmeiben vendégünkkel, a babák ezen alkalommal is nagyon jól érezték magukat egymás társaságában. Önfeledten játszottak, könyveket lapozgattak, ismerkedtek egymással. Reméljük, hogy a mamák hasznos információkkal, a babucik pedig sok-sok élménnyel gazdagodtak a mai délelőtt során.

Noszályné Bodnár Ágnes könyvtáros beszámolója.

Feltöltő

Fel